Семінар-практикум "Співучителювання як можливість активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії та англійської мови"

Співучителювання… Досвід, який варто переймати

           Реформа освіти – одне з найбільш болючих питань для українського суспільства. І кожен з нас усвідомлює всю важливість та нагальність цього процесу, адже неможливо змінити обличчя країни, не змінивши систему освіти. Зміни в освіті стосуються і форм, і методів, і, власне, стилю подачі знань та формування навичок. Один із моментів, який викликає водночас захоплення та багато запитань у наших учителів – співучителювання. Це досить цікавий приклад, коли вчителі з різних предметів поводять урок разом. Для чого? Для того, щоб діти змогли оцінити ситуацію з погляду різних дисциплін. Такий підхід дозволяє уникнути механічного завчання і дати учням чітке розуміннят – що і як можна застосувати в житті.

          Саме в цьому пересвідчилися вчителі географії та англійської мови шкіл Миргородського району під час семінару-практикуму «Співучителювання як можливість активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії та англійської мови», що відбувся 06 грудня в ОНЗ «Трудолюбівський заклад загальної середньої освіти І – ІІІ ступенів» під керівництвом методиста відділу освіти Миргородської РДА Інни Рожко.

          Презентуючи учасникам семінару свій навчальний заклад, директор Віктор Кульченко розповів про те, чим живе і про що мріє їхня школа. Віктор Миколайович згадав, зокрема, і про участь учителів та учнів у спільному українсько-фінському проекті «Змінитися за сім днів», і про покращення матеріально-технічної бази, і про обмін досвідом з іншими навчальними закладами України, поділився і планами на майбутнє. Наголосив, що співучителювання – це одна з особливостей фінської школи, а педагоги з Трудолюба активно впроваджують її у практику.

          «Щоб організувати такі уроки, треба проявити терпіння. Адже співучителювання – це не тоді, коли вчителі говорять по черзі, і не тоді, коли говорить один, а інший мовчить. Це перш за все співпраця та чіткий план. Спочатку вчителі мусять вивчити один одного, визначити, чого саме вони хочуть навчити дітей та які навички в них розвинути», - наголосила у своєму виступі методист відділу освіти Інна Рожко. Інна Сергіївна познайомила присутніх з особливостями проведення. типами уроків та алгоритмом співучителювання. Особливість полягає в тому, що два чи три вчителі разом планують навчальний процес: генерують і обговорюють нові ідеї. Це шлях до персонального розвитку вчителя, своїх навичок і мистецтва. Бо коли ми вивчаємо одне одного, то приходимо до нових думок. Коли двоє вчителів створюють щось разом – результат завжди перевищує їхній індивідуальний внесок. Це буде система, урок чи підхід, який об’єднає найкраще від них обох.

          Завдяки співучителюванню кожен учень отримує оцінку від двох учителів, і вчителі допомагають одне одному краще пізнавати дітей. А учні вчаться не конкурувати один з одним, а працювати в команді, знаходити компроміси та домовлятися. У цьому ми з колегами пересвідчилися, відвідавши урок співучителювання у 10 класі «Подорож Великобританією», проведений учителькою географії Альоною Карбан та вчителькою англійської мови Дар’єю Микільченко. Альона Василівна та Дар’я Леонідівна з перших хвилин уроку зацікавили своїх десятикласників та мотивували їх до роботи. Види діяльності змінювали один одного. З Альоною Василівною учні повторили столиці європейських країн-сусідів Великобританії, заповнювали «візитівку» країни на основі повідомлень однокласників, коментували мультимедійну презентацію. Дар’я Леонідівна запропонувала вихованцям помандрувати відомими місцями країни. А потім вони виконували онлайн-тести, переглядали та обговорювали відео про генеалогічне дерево королівської родини, повторили англійські дворянські титули. А ще були цікава музична фізкультхвилинка, перегляд фрагменту коронації королеви Єлизавети ІІ, цікаві факти про Великобританію, які учням потрібно було підтвердити або спростувати. Наприкінці уроку десятикласники розповіли про свої причини для поїздки у Великобританію, підтвердивши фактами прийняття цього рішення, та провели самооцінювання своєї роботи на уроці.

          Робота семінару продовжилася тренінгом «Визначення ціннісного портрету спільноти учителів географії Миргородського району», проведеним учителькою математики Трудолюбівського ОНЗ Валентиною Федорякою. Валентина Миколаївна як амбасадорка проєкту ініціативи проєктування майбутнього Values Happy Ukraine розповіла присутнім колегам про інструменти для визначення ціннісного портрету будь-якого колективу.  Працюючи в трьох групах, учителі обговорювали, які цінності об’єднують колектив, допомагають бути щасливими і будувати гармонійні відносини. Спілкуючися в команді, колеги намагалися визначити, що для них найважливіше, почути інших, домовитися про спільні цінності колективу. Тож тренінг був активним та плідним для всіх учасників.

         На панельній дискусії наприкінці семінару-практикуму педагоги обговорили та уклали методичні рекомендації, серед яких і впровадження елементів фінської освіти на уроках географії, історії, англійської мови. Головна неофіційна ідея фінської освіти полягає в тому, що діти мають бути щасливими вже сьогодні, у школі. Якщо ж школярі будуть щасливими – то ми врешті побудуємо країну, про яку мріє кожен! А від імені учасників семінару хочеться подякувати педагогам, вихованцям та адміністрації Трудолюбівського ОНЗ за приємне та корисне спілкування.